23948sdkhjf

Millioninvesteringer i Bilka "bliver nok lidt dyrere" end beregnet

Bilka præsenterede sidste år en tocifret millioninvestering i sine 19 butikker. Det nye koncept er allerede rullet ud i fem varehuse

Flere end 3000 nye varer - og fem nye varekategorier. 

Det var to af de nye tiltag, som Salling Group i oktober sidste år præsenterede for Bilka-kæden. 

De første forandringer blev skudt i gang i uge 43 i to varehuse, og dengang blev investeringen berammet til et tocifret millionbeløb. 

Ny strategi for Bilka - kort fortalt

  • I oktober 2023 præsenterede Bilka ny strategi for sine 19 varehuse. 
  • Perioden skulle starte med en test i Bilka Tilst og Bilka Horsens - to varehuse i forskellige størrelser. 
  • I strategien er der fokus på over 3000 nye varenumre, ligesom investeringerne er fordelt på fem nye varekategorier:
  • World Food
  • Health
  • Petfood
  • Elektriske husholdningsartikler
  • Trend/Occasion (nu Home)
  • Moderniseringerne i samtlige af Bilkas varehuse løber indtil 2028.

Kilde: Salling Group

Nu er kædedirektør for Bilka, Mark H. Nielsen, foreløbigt klar til at gøre status. 

- Sidste år tog vi nogle vareområder ud, som vi sagde, at vi ville gøre noget mere ved. Det gav derfor et udvidet sortiment, og det gav mere plads, at vi indrettede dem på en særlig måde. Men det er stadig en test, og der er selvfølgelig nogle ting, der er justeret løbende, siger kædedirektøren og fortsætter: 

- Vi ser den absolut største vækst inden for kategorien "World Food", som kunderne køber rigtig meget af. Og så har "Health" også været en stor succes. Her er vi vækstet omkring 20 procent i forhold til tidligere. "Home" har dog været skuffende i starten, så der har vi lavet nogle justeringer. 

Udrulningen startede for Bilkas vedkommende i Bilka Tilst og Bilka Horsens - og siden er man gået i gang med Vejle, A-Z Hjørring og One Stop i Field's. 

Slut med test

Mens fem Bilka'er allerede har fået en forsmag på det nye butikskoncept, venter der stadig et større projekt i de kommende år for at komme i mål med samtlige 19 Bilka-varehuse. 

Og netop antallet af dagligvarebutikker gør, at Mark H. Nielsen ser flere fordele i det nye Bilka-koncept - blandt andet at man er i stand til at "forny os meget hurtigere", ligesom det går "hurtigere med at rulle ændringer ud sammenlignet med andre kæder". 

- Vi er uden sammenligning den kæde, der har langt de største varehuse, og derfor er vi også dem, der har mulighed for at tage større tendenser til os og lade dem udfolde sig i butikkerne. Vi har markant bedre muligheder for at have mange flere varenumre end vores konkurrenter, og det skal vi også kunne udnytte. Og det er vores berettigelse i forhold til at vinde markedsandele, siger han.

Dog tilføjer kædedirektøren også, at Bilkas placering i markedet - og store udvalg af meget andet end dagligvarer - også gør, at man har flere konkurrenter end den typiske dagligvarekæde. 

- Der findes ikke andre i markedet som os, og vi er jo egentlig lidt konkurrent til både discountbutikker, supermarkeder og specialdetailhandlen. Jeg synes ikke, at det er en ulempe, men det kræver selvfølgelig et stort arbejde, og at vi følger med i, hvad der er af trends, særligt også uden for dagligvareområdet, siger Mark H. Nielsen. 

Tre til fire butikker om året

Mens discountsegmentet fylder mere og mere i dansk dagligvarehandel fastholder Mark H. Nielsen, at Bilka har en plads i markedet - og det er med en helt særlig appel til kunderne. 

- Vores kunder kommer i butikkerne for at få det store og brede udvalg samt søge inspiration og prøve nye produkter. Det gør man ikke på samme måde i en discountbutik eller i et supermarked, siger han. 

Han har også løbende kunnet se til, mens Netto og Rema 1000 har ædt sig ind på markedsandelene i dagligvarebranchen - et marked der i øvrigt omsætter for over 150 mia. kr. årligt. 

Derfor er det livsnødvendigt at forny sig hele tiden, hvilket også har accelereret Bilkas visioner om 19 up-to-date-varehuse. 

Således regner Mark H. Nielsen med at rulle det nye koncept ud i yderligere tre butikker i 2025 - "og derefter tre til fire butikker om året". 

Dermed skal Bilka gerne stå med et fuldt opdateret setup i sine varehuse i 2028 - men prisen for investeringerne løber formentlig lidt over det oprindeligt budgetterede. 

- Det bliver nok lidt dyrere end et tocifret millionbeløb, når alt kommer til alt, siger Mark H. Nielsen. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.85